مشاور تولید تجهیزات پزشکی

invoice

اسناد ترخیص کالا؟

شاید کمترین مدارکی که برای ترخیص کالا از گمرک نیاز داریم اسناد ذیل شده باشد , پکینگ لیست (packing list) ، اینویس (Invoice) و گواهی مبدا (CO) هر سه به علاوه بارنامه (BL) یا راهنامه (WB) حداقل اسنادی است که برای ترخیص کالا توسط ترخیصکار با شرکت بازرگانی نیاز می باشد .

پکینگ لیست چیست ؟ 

پکینگ لیست (packing list) سندی است که در آن بصورت جداگانه کالا های موجود در محموله و وزن و حجم و تعداد هر یک از اقلام را در آن قید کرده است , به موجب سند پکینگ لیست packing list شما می توانید بدانید که در محموله یا کانتینر حمل شده به گمرک مقصد چه کالا هایی وجود دارد و وزن خالص و ناخالص و حجم و تعداد هر کدام از اقلام به تفکیک چقدر می باشد , نام فارسی پکینگ لیست packing list بصورت عدل بندی می باشد و در گمرک به نام سند عدل نامه می شناسند .
packing list معمولا توسط فروشنده یا فرستنده کالا تهیه می گردد لیکن شرکت های تخصصی نیز وجود دارد که به امر بسته بندی کالا مبادرت نموده و فهرستی از محتویات بسته ها و نوع بسته ها را تهیه می نمایند.
زمانی که کالا یکنواخت یعنی بسته بندی کالا از نظر ظاهر و محتویات یکسان باشند و این موضوع در فاکتور فروش کالا نیز به صراحت قید شده باشد و یا اینکه کالا به صورت باز و قابل رویت وارد و به گمرک اظهار شود نیازی به ارائه لیست عدل بندی نمی باشد.
اطلاعاتی که در متن عدل بندی (packing list) درج می شود عبارتند از:
⦁ تعداد بسته
⦁ تعداد ارقام هر بسته
⦁ نوع بسته بندی
⦁ اندازه کالا
⦁ وزن خالص و ناخالص
⦁ مشخصات سفارش و فاکتور
⦁ و … .

invoice

اینویس چیست ؟

اینویس (Invoice) همان فاکتور خرید یا سیاهه خرید کالا از خارج کشور می باشد , به موجب سند اینویس شما می توانید بدانید چه کالایی و با چه ارزشی را خریداری کرده اید.

invoice

گواهی مبدا چیست ؟

گواهی مبدا یا CO سندی است که توسط اتاق های بازرگانی کشور ها صادر می شود , گمرک ایران برای ترخیص کالا نیاز ضروری به گواهی مبدا دارد و گواهی مبدا جز اسناد الزامی و ضروری برای ترخیص کالا می باشد .

invoice

پروفورما چیست ؟

پروفورما(Proforma) همان پیش فاکتور خرید کالا است و در واقع با دریافت پروفورما هنوز خریدی اتفاق نیفتاده است که این سند پروفورما برای ثبت سفارش کالا نیاز می باشد .

invoice

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره 09120135205 (دکتر امید صفرپور) تماس حاصل نمایید.

تماس با ما
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟