مشاور تولید تجهیزات پزشکی

برچسب اصالت

برچسب اصالت کالا چیست ؟

برچسبی سفید کاغذی با حاشیه های زرد و نوشته های مشکی است، که بر روی آن بارکد، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، سریال محصول نوشته شده و طبق قانون لازم است بر روی تمام داروها، محصولات پزشکی، آرایشی، بهداشتی و سلامت محور الصاق شود.
مصرف اقلام خوراکی، آرایشی و تجهیزات پزشکی سالم یکی از بزرگترین دغدغه های جامعه امروز است. با توجه به اینکه بخش زیادی از این کالاها از کشور های دیگر وارد کشور ما می شود، کنترل و نظارت سازمانهای ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو از محل تولید، حمل و نقل تا عرضه کالا بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی از راه های اطمینان از اصالت و سلامت این گونه کالاها وجود برچسب های اصالت بر روی کالا می باشد.
لذا سازمان غذا و دارو برای کلیه محصولات سلامت محور اعم از خوراکی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی وجود برچسب اصالت و سلامت را الزامی نموده است.
بازرسان معاونت غذا و دارو کلیه محصولات سلامت محور را در سطح عرضه مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده اقلام فاقد برچسب اصالت اقدام به جمع آوری کالا می نمایند.

مواردی نوشته شده بر روی برچسب اصالت کالا چیست ؟

⦁ اول از همه شناسه ی تجاری محصول است که یک کد ۱۴ رقمی را شامل میشود این شناسه در سطح جهان برای هر نوع کالایی کاملا اختصاصی بوده و به اختصار به آن GTN میگویند.
⦁ دومین مورد شناسه ای ۲۰ رقمی است که شناسه ای برای ردیابی و رهگیری است و برای هر واحد محصول بر اساس استاندارد خاصی در نظر گرفته میشود و به اختصار به آن UID میگویند.
⦁ سومین مورد شماره سری ساخت محصول است که شناسه ای برای شرکت تولید کننده محصول به شمار می رود که به هر سری از ساخت آن محصول اختصاص میدهند و به اختصار به آن LOT میگویند.
⦁ تاریخ انقضای محصول است که با این حروف اختصاری EXP شناخته میشود.
⦁ مورد بعدی کد اصالت ۱۶ رقمی است که به صورت محلی پوشش دار و قابل اسکرچ کردن و روی بارکد کالا قرار دارد، این کد برای هر کالا اختصاصی بوده و مصرف کننده به راحتی با خراش دادن لایه اسکرچی میتواند اصالت کالا را چک کند.
⦁ بارکد دو بعدی هم به جهت امنیت برچسب چاپی مورد استفاده قرارمیگیرد و با بارکد خوان ویژه ی بازرسین،توزیع کنندگان یا عرضه کنندگان خوانده میشود، بازرسان ویژه مشخصات فنی کالا، تولیدکننده، وارد کننده، تاریخ تولید، تاریخ انقضا و سری ساخت محصول را چک نموده و مورد ارزیابی قرار میدهند.

راه استعلام برچسب اصالت کالا چیست ؟

سه راه برای این کار وجود دارد:
⦁ اولین راه استعلام از طریق بارکدخوان گوشی تلفن همراه و سامانه TTAC
به این منظور باید اپلیکیشن این سامانه روی گوشی هوشمندتان نصب شده باشد، و بعد با استفاده از آن به سادگی بارکدهای روی برچسب را چک میکنید.
⦁ دومین راه استعلام از طریق سامانه پیام کوتاه یا تلفن گویاست
اول از همه لازم است کد ۱۶ رقمی را که توسط لایه ای پوشیده شده خراش بدهید و بعد از آن شناسه را از طریق پیامک به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ ارسال نموده و یا همچنین با استفاده از شماره تلفن گویا ۰۲۱۶۱۸۵ مورد بررسی قرار داده وکنترل کنید.
⦁ سومین راه از طریق این آدرس الکترونیکی است ttac.ir
زمانی که به آدرس بالا رفته و کدهای مورد نظر را در قسمت مربوطه وارد کنید میتوانید از اصالت کالای مربوطه ی خود استعلام بگیرید

انواع پیام های استعلام برچسب اصالت کالا چیست ؟

⦁ اصالت این فراورده مورد تایید می باشد.
⦁ اصالت این محصول قبلا توسط سامانه یا دستگاه دیگری کنترل شده است.
⦁ این فراورده تقلبی می باشد.
⦁ اصالت این محصول توسط همین سامانه و دستگاه قبلا کنترل شده است.
⦁ تاریخ مصرف این محصول گذشته است.لطفا از مصرف آن خودداری فرمایید.
⦁ لطفا از مصرف این محصول خودداری نموده و آن را به محلی که خریده اید بازگردانید.
⦁ مصرف کننده گرامی به دلیل عدم بارگذاری کامل اطلاعات این محصول، امکان پاسخ گویی توسط سامانه رهگیری و استعلام کنترل اصالت فرآورده های سلامت میسر نیست.لطفا طی روزهای آینده مجددا تلاش کنید

هدف از برچسب اصالت کالا چیست ؟

هدف از برچسب اصالت روی کالا نمایش واضح و مختصر اطلاعات محصول مورد نظرو اطمینان شخص مصرف کننده از اصالت کالا و محصولی است که خریداری کرده است، پس شما هم با استعلام کالایی که تهیه می کنید به خود و جامعه ای که درآن زندگی میکنید کمک کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره 09120135205 (دکتر امید صفرپور) تماس حاصل نمایید.

تماس با مشاور تولید تجهیزات پزشکی
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟